ARCHITECTURE AS DISPLAY / Architektura jako nośnik reklamy - publikacja 2017

project description

(...) W Warszawie trwają obecnie prace zmierzające do uregulowania kwestii reklamy zewnętrznej. Jako architekci pragniemy zwrócić uwagę, że skodyfikowanie zasad dotyczących przekazów marketingowych w mieście będzie dotyczyło również projektów architektonicznych. Istnieje już w Warszawie wiele fasad opartych na zabawie formalnej z komunikatami. Przykładem może być Muzeum Historii Żydów Polskich – w całości zadrukowane w logo POLIN, oświetlenie areny PGE Narodowy, Fasada Kulturowa Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego czy paremie prawnicze na budynku Sądu Najwyższego. Wiele budynków może mieć oświetlenie wykorzystane do tworzenia napisów, w tym komercyjnych. Jest też wielce prawdopodobne, że w ciągu najbliższych lat nowe technologie umożliwią tworzenie przeszkleń, które w całości staną się interaktywnymi wyświetlaczami.

Popieramy oddolny sprzeciw wobec natrętnej reklamy. W naszych badaniach pomijamy jednak analizę form chaotycznych, nie szukamy przyczyn nieładu w przestrzeni publicznej – staramy się skupić na rozwiązaniach pozytywnych. Uważamy, że profesjonalnie zaprojektowana i zarządzana reklama jest najskuteczniejsza w walce z reklamą wynaturzoną.

Reklama to nie tylko nośniki przytwierdzone do obiektów. O możliwości jej wkomponowania w budynek warto myśleć na etapie projektu architektonicznego. Nośniki komunikatów handlowych doceniamy jako charakterystyczne elementy krajobrazu miejskiego, które – umiejętnie zaprojektowane – współtworzą wizerunek nowoczesnej metropolii. Uważamy przy tym, że regulacje dotyczące umieszczania reklam i informacji wizualnej w Warszawie powinny być na tyle pojemne, by nie ograniczały nowatorskich rozwiązań architektonicznych. W przyszłości nietypowo rozwiązana reklama może aspirować do miana sztuki, tak jak to miało miejsce w przeszłości. Zapisy dotyczące informacji wizualnej na budynkach powinny umożliwiać architektoniczny eksperyment. (...)

project facts

winter 2016/2017

authors

badania / research: Simone De Iacobis, Malgorzata Kuciewicz, Emma Lucek.

projekt / graphic design: Rafał Buchner, konsultacje graficzne / graphic design consultant: Tomek Bersz.

korespondenci zagraniczni / foreign correspondents: Natalia Kowalska, Patrycja Okuljar, Jakub Szczęsny.

wsparcie wielu ludzi / the support of many i OTO JEST! and HERE IT IS!

by project advancement
Jacek_Damiecki_MAKROFORMY fot._Michal_Matejko CENTRALA_Ajnr_2m TG2016_2 tumblr_o7twb270Jh1ufnwhyo5_1280 12513924_10207178212108566_5717199827902586919_o outdoor_ring_blanket DSC_5227_POLIN_day2 De_Iacobis_Simone_09 1_probki HAN_SER_11mini Photo_by_Bartek_Warzecha_DSC3006mini LtC_2Wirkus night_out PZYZBA_13 render_z_gory_poprawiony_SM 300x300 SDI_0598 michal jonca _BGF2543_AIR2 Iron_Maiden_3 filizanka DSC_1005 _DSC9474 aureolalampmini1 DSC_0869 copy 11 Zamecznik_CENTRALA_01m rakowiec17 1606461_786350814724860_444746819_o BH_house_00_small skwer_w_pawilonie_strefa_parkour_1200px 1378676_166040136925676_648037791_n info2 IMG_0361 OHEL_front view_3 DSC_0794mini Studio_b Illus_1 CENTRALA_BIERUN 1 RM net 2 SIE_stan_z_27012014_1 smile koncept zolty2 skwer2 7mini DSC_0726 copy 9 DSC_0404 NUKII_1 8 DMY_Jakub_Szczesny_Sen_o_Warszawie_web1 keret_warsztaty_ksia_z_ka_test51 WP_20140812_018 plakatroma 9_PODKOWA house_mockup_2_Jakub Szczesny Stretched Pavilion_prototype3_Jakub Szczesny_Schloss Solitude 2010_3_small czysta logo narrogin_noc2s_140911t IMG_9085 Sil_07 STAD render podstawowy 600 HOO 02schematy_przekro TAMKA apart_Jakub Szczęsny_photo Radek Wojnar_2 WROC render3 Red Bull Room_1_fot Paweł Fabjanski Red Bull Photofiles WWR 05 kro ele DSC_0230 plakat Polish Spring_Jakub Szczesny_Birzeit2009_5 Corelation_Wsp MHP impresja net4 036_3 LACE1 007_3 vis2 VEN_proj_01 intro 009_2 TEST_zaproszenie2 024_1 wnetrze-005_pt cover makieta021 ele ikonka CERANOW house_Jakub Szczesny_view 3 030_1 centrala7x 035_1 015_3 polin3 mis_makieta 06_wz 001_1 002_3 031_6