press article
kultura ksl_logo_rgb 2

"Warsaw smile" interview in Kulturasieliczy

about article

http://kulturasieliczy.pl/usmiech-warszawy/

Fragment wywiadu / part of an interview rozmawiał / by Wojtek Kacperski. (5.03.2011)

Why do you think „Warsaw's Smile” is worth promoting?

Simone De Iacobis (SI): The morphology of this street is so peculiar. The structure attracts cultural activists and has great potential of future team efforts. Our intention is to prove that the shape of a street provokes change, think: Broadway, New York. A diagonal cut in the tissue of the city centre makes all the difference, which shines in the corners and joints. Sebastian Bałut (SB): It’s located at the very center of the city, cutting Warsaw's downtown in half. Warsaw’s Smile seems like the most important part of town and I strongly believe that if any changes were to be introduced to its structure they would provide a completely new identity for the city center and the whole capital city. Małgorzata Kuciewicz (MK): It is one of the oldest structures on the map, older than the city itself. Primeval highways leading to the Vistula’s ford was the reason why Warsaw formed here. One quote kept recurring in my mind: „you won't see a thing until you find a good metaphor for it” (Gleick, Chaos). SB: There’s simply no seeing it without a name for it. MK: Precisely, and for me the idea of „Warsaw's Smile” can be considered as a new tool in urbanism. We're not designing anything. Linking the parts of the structure by common name, by the metaphor we are changing perception. We just want to raise public awareness. SB: Of course, we are aware that a change in the way of thinking about a certain place is going to determine later changes in urban structure, but this is not our goal. We only wish people would register acknowledge it. SI: In this project it all about translating the urban space.

Dlaczego uważacie, że Uśmiech Warszawy powinien zostać pokazany?

Simone De Iacobis (SI): Morfologia tej ulicy jest tak osobliwa, że aż aktywuje miasto. Widoczny jest proces skupiania się wokół „Uśmiechu” instytucji kulturalnych. Chcemy pokazać, że ukształtowanie ulicy – podobnie jak Broadway w Nowym Jorku – powoduje zmiany. To diagonalne cięcie wzdłuż tkanki śródmiejskiej determinuje w pewien sposób wyjątkowość. Może być ona dostrzeżona w narożnikach, w skrzyżowaniach. Sebastian Bałut (SB): „Uśmiech Warszawy” znajduje się w samym centrum miasta, przecina łukiem połowę Śródmieścia. Jest to najważniejsza część Warszawy i mocno wierzę, że gdyby coś zostało zrobione z tą strukturą, stworzyłaby ona nową tożsamość centrum. I nie ograniczałoby się to tylko do Śródmieścia, ale do całej stolicy. Małgorzata Kuciewicz (MK): Układ jest starszy od samej Warszawy. Prastary gościniec prowadzący do przeprawy wiślanej był powodem, dlaczego Warszawa powstała właśnie w tym miejscu. Miałam w głowie jeden cytat: „Nie widzisz niczego, dopóki nie masz metafory, która pozwoli ci to spostrzec” (Gleick, Chaos) SB: Musisz to wpierw jakoś nazwać, żeby to ujrzeć. MK: Tak i dla mnie idea „Uśmiechu Warszawy” może być przedstawiona jako narzędzie rozwoju miasta, narzędzie urbanistyczne. Nie projektujemy nic nowego, żadnego bulwaru albo nowego budynku. Samą nazwą dajemy metaforę, prowadzącą do powstawania nowego sposobu patrzenia. Naszym zamiarem jest zmiana świadomości ludzi. SB: Wiemy, rzecz jasna, że zmiana myślenia o pewnym miejscu w przestrzeni miejskiej zdeterminuje późniejsze zmiany w tej przestrzeni, ale to nie jest nasz cel na teraz, to przyjdzie potem. Chcielibyśmy po prostu aby ludzie zarejestrowali tę strukturę. SI: Tak mógłbym nazwać ten projekt: budowanie rozumienia przestrzeni.
publication date

03/2011

our work by type
by project advancement
by period
Jacek_Damiecki_MAKROFORMY fot._Michal_Matejko CENTRALA_Ajnr_2m TG2016_2 tumblr_o7twb270Jh1ufnwhyo5_1280 12513924_10207178212108566_5717199827902586919_o outdoor_ring_blanket DSC_5227_POLIN_day2 De_Iacobis_Simone_09 1_probki HAN_SER_11mini Photo_by_Bartek_Warzecha_DSC3006mini LtC_2Wirkus night_out PZYZBA_13 render_z_gory_poprawiony_SM 300x300 SDI_0598 michal jonca _BGF2543_AIR2 Iron_Maiden_3 filizanka DSC_1005 _DSC9474 aureolalampmini1 DSC_0869 copy 11 Zamecznik_CENTRALA_01m rakowiec17 1606461_786350814724860_444746819_o BH_house_00_small skwer_w_pawilonie_strefa_parkour_1200px 1378676_166040136925676_648037791_n info2 IMG_0361 OHEL_front view_3 DSC_0794mini Studio_b Illus_1 CENTRALA_BIERUN 1 RM net 2 SIE_stan_z_27012014_1 smile koncept zolty2 skwer2 7mini DSC_0726 copy 9 DSC_0404 NUKII_1 8 DMY_Jakub_Szczesny_Sen_o_Warszawie_web1 keret_warsztaty_ksia_z_ka_test51 WP_20140812_018 plakatroma 9_PODKOWA house_mockup_2_Jakub Szczesny Stretched Pavilion_prototype3_Jakub Szczesny_Schloss Solitude 2010_3_small czysta logo narrogin_noc2s_140911t IMG_9085 Sil_07 STAD render podstawowy 600 HOO 02schematy_przekro TAMKA apart_Jakub Szczęsny_photo Radek Wojnar_2 WROC render3 Red Bull Room_1_fot Paweł Fabjanski Red Bull Photofiles WWR 05 kro ele DSC_0230 plakat Polish Spring_Jakub Szczesny_Birzeit2009_5 Corelation_Wsp MHP impresja net4 036_3 LACE1 007_3 vis2 VEN_proj_01 intro 009_2 TEST_zaproszenie2 024_1 wnetrze-005_pt cover makieta021 ele ikonka CERANOW house_Jakub Szczesny_view 3 030_1 centrala7x 035_1 015_3 polin3 mis_makieta 06_wz 001_1 002_3 031_6